A rituálék ismerete elsősorban a Védák és a Srauta Shastrák (vagy Kalpa szútrák, a hat Vedanga egyike).A Védák négy osztálya közül a szertartások ismerete elsősorban a Samhitákban és Brahmanákban, és bizonyos mértékben az Aranyakákban található. Néhány ősi Upanishad, különösen a Brahmanákból származók is tartalmaznak információkat róluk, hogy jelezzék spirituális jelentőségüket.
A Védákon kívül a rituálékra vonatkozó ismereteink más forrásokból is származnak, mint például a Tantrák, āgama śastrák és több vaisnava szöveg.

A templomi hagyományok megjelenésével és a szektás mozgalmak beillesztésével a védikus vallásba a rituálék és a hozzájuk kapcsolódó ismeretek még bonyolultabbá váltak. Ezért megkísérelték kodifikálni és megszervezni a spirituális tudást azon emberek javára, akiknek a rituálék fontosak voltak. Ennek eredményeképpen több Srauta Shastra vagy rituális szöveg keletkezett, amelyeket együttesen Kalpa Sutrának neveznek.

Minden Veda egy vagy több Sutrával van társítva, a szerzőjük után, amely részletezi az áldozatok különböző aspektusait. Például a Rigveda három szútra szöveggel, Asvalayanasutra, Sankhayanasutra és Saunaka-sutra társult. A Samaveda négy kiegészítő szöveggel rendelkezik: Latyayanasutra, Drahyayanasutra, Nidanasutra, Pushpasutra és Anustotrasutra. A Yajurveda tíz, nevezetesen Manavasutra, Bharadvajasutra, Vadhunasutra, Vaikhanasasutra, Laugakshisutra, Maitrasutra, Kathasutra, Varahasutra, Apastambasutra és Baudhayanasutra. Atharvavdea csak egy, Kusikasutra. Ezek a szövegek alternatív nevek. Együtt alkotják a Kalpát, amely a Védák tanulmányozásában használt hat kiegészítő szöveg (Vedanga vagy a Védák végtagjai) egyike.

Ezek a szentiratok részletes információkat tartalmaznak azokról a módszerekről és módról, amelyek szerint a védikus áldozatokat végre kellett hajtani, hogy tisztaságuk és hatékonyságuk garantált legyen.

A rituális tudás létfontosságú volt a Dharma (isteni Rend) megőrzéséhez, a papság fennmaradásához mivel túlélésük és sikerük a rituálék hatékonyságától függött.
Mivel senki nem kételkedett a védikus himnuszok hatékonyságában, az istenek rituáléjában vagy erejében, a papoknak extra óvintézkedéseket kellett tenniük azért, hogy megőrizzék hírnevüket és biztosítsák, hogy az általuk végzett áldozatok a megfelelő eredményeket hozzák.

Valószínűleg ez is vezette a karma-jóga eszméjéhez a kezdő törekvőket, hogy rituális vagy kötelező cselekvésekre kell törekedni, anélkül hogy vágyhatnának az eredményeikre.
A védikus áldozatokat különbözőképpen kategorizálhatjuk szándékuk, céljuk, eljárásuk, helyük, kínálataik, időtartamaik, stb. alapján.

SRAUTA RITUÁLÉK

Srauta, amint azt a név is sugallja, a Srutira vagy a Védákra alapozott szövegekre utal. Habár emlékiratok (Smriti), forrásuk Sruti vagy Isten. Ezek a Kalpa forrását is szolgálják. A Srauta-rituálék a szertartások teljes skáláját fedezik a legegyszerűbbektől a legbonyolultabbakig. Többségük már nem gyakorolható, de tanulmányozásuk történelmi okokból hasznos. A hagyomány szerint a Srauta Shastra a következő hatféle áldozatot (yajna) azonosítja.

– Pakayajnák vagy az étkezési áldozatok :
magukban foglalják az élelmiszer (paka) főzését az isteneknek való felajánlásra. Különböző neveken szerepelnek mint aṣtaka, sthālipāka, parvana, srāvaṇi, āgrahayani stb.

– Soma áldozatok:
Ezek az áldozatok magukban foglalták Soma , Indra és társ isteneinek való felajánlásokat. . A Soma áldozatok példái közé tartozik az Agnistoma, a babagnoma, az uktya, a shodasi, a vājapeya stb.

– Havir Yajna :
Az áldozatokban a papok tejet, növényi olajat, szezámolajat, tisztított vajat, mézet és más folyékony ajánlatokat öntöttek.Néhány fontos Havir yajna volt az Agniyādhāna, Agnihotra, Darśa-Pūrṇamāsa, Agrayana, Cāturmāsya, Sautrāmaṇi

– Mahayajna:
A háztulajdonosok naponta végezték.Ezek voltak az 5 napi rituálék.

– Vedavrata:
A tanitó ezeket tanitotta a tanulóknak,
A Shodasa Yajna vagy a Samskara: Különböző időkben végezték el egy személy életében.

A fent említett sok áldozatot már nem gyakorolják a mai világban. Mindazonáltal legalább 3500 éves története van. Igazán elképesztő, hogy az olyan idökben, amikor nem volt írás, és semmiféle információt nem rögzítettek, az emberek, valamint a papok követték az ilyen bonyolult rituálékat nagy pontossággal a memóriájuk puszta ereje által.

Mivel minden egyes áldozathoz számos szabály és eljárás szigorú betartására volt szükség, számos papnak aktív felügyelete mellett kevés hiba vagy gondatlanság merült fel.Mivel a papok jó hírneve a hatékonyságuk és időben történő befejezésük függvénye miatt, nagy gondot fordítottak arra, hogy szigorúan betartsák őket.

Kategória: RitualisztikaVéda

0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Avatar placeholder